10 Mayıs 2012 Perşembe

IKSV Tiyatro Festivali 2012 ASİ KUŞ

Ah! Carmen! ma Carmen adorée!

Ali Poyrazoğlu Tiyatrosu 40. yıl ismiyle festivalde yer aldı. Ali Hoca nın deyimiyle 99 oyun vardı ve Dikmen Gürün 100 oyun olmasını isteği için zorla oyunu açılış oyunu yaptı :) Gerçi oyun değil de "Carmen in ve aşkın tarihi" desek daha doğru.. Bir nevi belgesel.. Verona da oynanan ve Ali Hoca nın seyrettiği bir Carmen operasının açılışı ile başlıyor.. Video gösterimi ile.. Ama ne görkemli bir opera ne görkemli bir sahne..35.000 kişi izleyici varmış üstelik biletler bir yıl önceden tükeniyormuş.. Geçenlerde Georges Bizet nin hayatını araştırmıştım 37 yaşında ölmesi zamanında kıymetinin pek bilinmemesi vb. detayları biliyordum ama Ali Hoca anlatınca başka türlü oluyor :) Acayip keyif aldım.. Anlatımın videolarla desteklenmesi çok başarılıydı.. Bir yandan masal gibi dinliyorsunuz iki dakika sonra aslı karşınızda beliriyor.. Bir ara anlattığı her hikayeyi video ile destekleyeceğini düşünerek epey heveeslendim fakat bahsettiği Holden kukla tiyatrosunun güzeller güzeli Carmen kuklasını maalesef göstermedi.. :( Thomas Holden ve Carmen in Osmanlı ya gelişi ancak öyle güzel anlatılabilirdi sanırım.. Sonrasında web den araştırmama rağmen ne Holden hakkında ne de Osmanlıya gelen Carmen hakkında bilgi bulamadım.. Eskiden internet mi vardı git kütüphaneye araştır diyorum kendime ama zaman yok ki :( Kumbaracı50 de Candan abla var ona sorup bu konuda detaylı bilgi içeren kitap ismi alabilirim. O zaman buradan da paylaşırım bilgileri.. Bunun dışında dün geceden bana kalan Muhlis Sabahattin var.. Daha önce isimini duymamıştım ama sonrasında yaptığım araştırma ile çok sevdiğim iki eserin bestelerinin de kendisine ait olduğunu öğrendim. “Pencerenin perdesini aç bana göster yüzünü” (hicaz), “Hatırla ey peri o mesut geceyi” (nihavend) .. Cumhuriyet döneminin en sağlam bestekarlarından olan Muhlis Bey (ki daha sonra Ezgi soyisimini alıyor) Sahneye koyduğu Carmen ile İzmir, Adapazarı, Eskişehir turneleri yapmış.. Vakti zamanında opera için Atatürk den direkt maddi destek almış.. Bugün tiyatrolardan devlet desteğini çekmenin derdine düşmüş hükümet için ders çıkarılabilir bir anı fakat ders çıkartacak kafa nerede onu göremiyoruz işte :(

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder